Красноармійський відділ освіти Красноармійської міської ради загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 6 м. Красноармійська
Проект «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках мови і літератури»
Підготувала Безкоровайна Юлія Анатоліївна учитель української мови і літератури ЗОШ I-II ступенів № 6 м. Красноармійська
Проект «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках мови і літератури» Завдання курсу української мови широкі та багатогранні. По-перше, учні повинні ознайомитися з мовою як об’єктивною реальністю, усвідомити її роль у суспільному житті, засвоїти лінгвістичні поняття, зрозуміти структуру мови на всіх рівнях її будови, різноманітність і багатство мовних засобів. По-друге, необхідно повсякденно розв’язувати і практичні питання, що полягають у дотриманні законів і норм літературної мови, у збагаченні словникового запасу учнів, у розвиткові їх мислення, у виробленні навичок правильно, виразно, образно висловлювати думки і почуття. Тому розвиток творчих здібностей учнів — важливий складник вивчення рідної мови в будь-якому закладі освіти.. Актуальність проекту Сьогодні школа повинна підготувати людину мислячу, чуттєву, яка не тільки має знання, але і вміє творчо використовувати їх у житті. Тому актуальною постає проблема пошуку нових, нестандартних форм, способів і прийомів навчання, спрямованих на розвиток творчих здібностей учнів. Значимість питання розвитку творчих здібностей учнів, необхідність розкриття та максимальної реалізації творчого потенціалу кожної особистості наскрізним текстом проходить у цілій низці державних документів: національній державній програмі "Освіта" (Україна XXI століття), національній доктрині розвитку освіти в Україні, законах «Про освіту», «Про мову» тощо. Така позиція передбачає відродження національної освіти, спрямування її на формування творчої особистості, забезпечення пріоритетного розвитку людини. Мета проекту: Створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей дитини на уроках словесності; створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня; розвиток соціальної та громадянської компетентності дитини.
Завдання проекту: • Проаналізувати філософську, науково-педагогічну та методичну літературу з досліджуваної проблеми й узагальнити теоретичні засади формування творчих здібностей учнів на уроках української словесності. • Забезпечити сприятливі психологічні, педагогічні умови для розвитку творчих здібностей учнів на діагностичній основі. • Забезпечити розвиток розумових здібностей особистості та творчого оволодіння знаннями, навичками, вміннями. • Формувати досвід творчої діяльності учнів, емоційно – ціннісне ставлення до світу. • Виховувати свідому особистість з громадянською позицією, здатну до толерантності в спілкуванні, готову до професійного самовизначення, конкретного вибору свого місця в житті. • Створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня. Статус проекту: внутрішній. Термін реалізації: довгостроковий. Учасники проекту: учні школи, учителі, адміністрація школи, батьки учнів. Вимоги щодо реалізації проекту: - забезпечення необхідними ресурсами; - сприяння адміністрації; - активна участь учнів школи, вчителів, класних керівників, батьків. Педагогічна діяльність: створення умов для самовизначення і самореалізації особистості відповідно до її індивідуальних творчих здібностей та життєвого досвіду; залучення учнів до участі в різноманітних мовно-літературних конкурсах та олімпіадах; здійснення особистісно орієнтованого підходу у формуванні розвитку творчих здібностей учнів. Основні форми роботи: - розв’язування завдань проблемно-пошукового характеру; - формування навичок аналізу й синтезу; - складання опор, схем, алгоритмів; - написання творчих робіт; - виконання комунікативно-ситуативних вправ; презентація; У ході реалізації проекту задіяні методи, які розвивають творче мислення, уяву, фантазію школярів, орієнтують їх на пошук нових ідей, фактів, образів : створення асоціативних рядів, асоціативне малювання, складання діалогів, написання есе, нарисів, робота творчих лабораторій; різноманітних дослідницьких методів, спрямованих на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну або групову: це дослідження-пошук, дослідження-моделювання,дослідження-обґрунтування, орфографічний, пунктуаційний, лексико-стилістичний практикум, творче моделювання;пошукові методи: ділова гра, дискусія, проблемний семінар, акваріум, репортаж, інтерв’ю. ІV. Очікувані результати проекту: Розвиток творчих здібностей учнів на основі використання форм організації інтелектуально – пізнавальної діяльності; - формування комунікативних умінь, збагачення словникового запасу; - оволодіння нормами літературної мови; - розвиток логічного, наочно-образного і аналітичного мислення; - розвиток творчої уяви, пізнавальних здібностей; - формування навичок самоконтролю; Опис діяльності І етап – підготовчий: - визначення цілей та завдань проекту; - складання плану реалізації проекту; - прогнозування очікуваних результатів; - інформування учасників про зміст проекту. ІІ етап – дослідницький: - вивчення та систематизація навчально-методичного матеріалу з проблеми; - діагностика сформованості творчих здібностей учнів; - підготовка інструментарію щодо корекції вмінь учнів; - створення групи з тих учнів, що мають достатній рівень сформованості творчих здібностей, розробка для них освітнього маршруту. ІІІ етап – визначення напрямів діяльності: - узагальнити зібраний матеріал, систематизувати та проаналізувати отриману інформацію; - відібрати матеріал для презентації творчих робіт; - розподіл завдань; визначення часу на їх виконання; - спланувати подальші дії щодо реалізації проекту; ІV етап – реалізація запланованої діяльності: - проведення корекційних заходів щодо розвитку творчих здібностей учнів (уроки, консультації, практикуми, тренінги, позакласні заходи); - розробка індивідуальних освітніх маршрутів щодо організації самоосвітньої діяльності школярів; - участь школярів в тижнях української мови і літератури, творчих конкурсах, предметних олімпіадах на шкільному, районному та інших рівнях; - підготовка системи творчих завдань та зразків відповідей на них. V етап – Презентація результатів проекту: - робота в школі за програмою проекту; - реалізація проектних цілей; - презентація творчих робіт учнів; VІ етап – Оцінювання результатів проекту: - узагальнення отриманого досвіду, визначення переваг та можливих недоліків проекту; - аналіз результативності участі учнів у творчих змаганнях; - аналіз факторів, що сприяють та заважають розвитку творчих здібностей учнів; - аналіз якості творчих завдань та відповідей на них; - оцінка результативності проекту; - аналіз результатів проекту. Література та використані джерела. 1. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Академвидав, 2004. 2. Навчання в дії: Як організувати підготовку вчителів до застосування інтеракт. технологій навчання: Метод, посіб. / А. Панченков, О. Пометун, Т. Ремех. - К.: АП.Н. 3. Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. К, 2000. 4. Освітні технології. / За ред. О.М.Пєхоти. – К. – 2002. 5. Організація та проведення гри «Дебати»: методичні рекомендації / за ред.. Л. Тарасовської, Г.Каліберди. – Полтава, 2004. 6. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К.: А.С.К., 2004. 7. Фасоля А.М. Особистісно-зорієнтоване навчання: дидактичний аспект // Українська мова і література. – 2003. - №48. 8. Фасоля А.М. Урок в умовах особистісно-зорієнтованого навчання // Українська мова і література. – 2003. - №46. |