У духовному і політичному житті кожного народу є події й роки, які назавжди входять в його історію, свідомість, визначають характер буття, місце і роль у світових цивілізаційних процесах. В історії України чимало подій, що перед усім світом продемонстрували прагнення українського народу до вільного, щасливого, заможного життя. Як свідчить історія, із тисяч народів і народностей світу лише 200 виросли в нації –створили свої держави й домоглися визнання світової спільноти, серед них – Україна. Українська держава зможе розвиватися далі лише за умови, що вона буде знати своє минуле і при цьому пам’ятати, що саме історична свідомість є вищою духовною цінністю будь - якої нації. Особливого значення в системі патріотичного виховання учнів у навчальних закладах області приділяється проведенню Першого уроку, який за змістом та формами роботи є уроком громадянського становлення особистості. Перший урок у 2015/2016 навчальному році рекомендуємо провести на тему«Ми –нація єдина!». Метою Першого уроку є формування в учнів розуміння цілісності й соборності України, усвідомлення особистої відповідальності за долю держави, українського народу та процеси становлення України як єдиної політичної нації. Під час уроку мають бути реалізовані такі завдання: - ознайомлення учнів з основними історичними подіями становлення державності України; - виховання поваги до державних символів, шанобливого ставлення до традицій українців та представників інших національностей, які населяють країну; - сприяння усвідомленню школярами спільних ц інностей української нації: державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності й демократичних засад державного устрою; - формування правової культури, правосвідомості учнів, їх поваги до Конституції України, Законів України, усвідомлення св оїх прав, свобод та обов’язків; - формування готовності служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни; - виховання людяності, гідності, справедливості, толерантності, – основних моральних цінностей, що визначають ставлення до людей і сприяють єдності країни, стабільності, миру і злагоді в Україні; -мотивування учнів до усвідомленої поведінки на основі розуміння та прийняття ними морально - правових регуляторів життя суспільства і держави; - формування мовленнєвої культури;
Під час підготовки до проведення Першого уроку рекомендуємо опрацювати нормативно-правове і методичне забезпечення національно -патріотичного виховання дітей та учнівської молоді, що визначає основні акценти й змістову лінію уроку .
Реалізації вищезазначених завдань уроку сприятиме створена вчителем урочиста атмосфера, емоційне піднесення, що налаштовує та спонукає учнів до вивчення історії України, рідного краю, усвідомлення школярами спільних цінностей української нації, викликає бажання дізнатися більше про життя і творчість видатних українців. Для ефективного проведення Першого уроку важливим є не лише знання педагога та вміле врахування ним вікових й психологічних особливостей дітей, а йособистий приклад, його погляди та практичні дії, відвертість,емоційність, оптимізм та активна патріотична позиція вчителя. Доцільними будуть наявність елементів державної символіки в одязі вчителя та учнів, використання жовто-блакитних кольорів, національного вбрання, що підкреслить єдність української нації. Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різноманітними і мають стати творчим доробком кожного педагога. Глибоке та усвідомлене сприйняття теми забезпечить відповідне оформлення класної кімнати (залу). Зокрема, рекомендуємо використовувати: зображення державної символіки України –Прапор, Герб, Гімн; географічні карти України, ілюстрації краєвидів України та рідного краю; елементи народної символіки, вишитий рушник; портрети видатних українців та відомих людей рідного краю; тексти художніх творів патріотичного спрямування; світлини пам’ятних місць рідного краю; афоризми про патріотизм, боротьбу за свободу тощо. Моделюючи структуру та зміст Першого уроку в початковій школі,необхідно спиратись на здобутий особистістю морально -духовний фундамент у дошкільному віці та в процесі родинного виховання. Основний зміст Першого уроку для молодших школярів доцільно спрямувати насоціалізацію особистості, набуття нею громадянських якостей, дотримання соціальних норм і правил. При цьому важливо формувати здатність дитини пізнавати себе як члена сім’ї, родини; дитячої спільноти; як учня; жителя міста чи села; виховувати в неї любов до рідного дому, краю, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій. У ході проведення уроку для цієї вікової групи радимо використовувати художні твори для читання та драматизації, різноманітні тексти виховного і повчального змісту. Їх аналіз та обговорення сприяє вихованню в молодших школярів любові до рідного краю і своєї Батьківщини, поваги до національних традицій і символів українського народу, формуванню почуття гордості за відомих людей України, турботливого ставлення до цінност ей і надбань нашої країни. Як правило, такі тексти готуються вчителем заздалегідь та сприяють поглибленню знань дітей, зокрема: про походження назви столиці нашої країни, рідного міста чи села, річки та інших географічних назв України; про красу і неповторність визначних місць України, про історичне минуле нашої країни та її відомих людей (письменників, художників, історичних постатей, спортсменів, акторів, артистів тощо).
Складовою Першого уроку для учнів молодшого шкільного віку може стати підготовка і презентація проектів патріотичного змісту, як наприклад: написання творів про земляків, які прославили рідний край, листів підтримки своїм ровесникам, котрі перебувають в зоні АТО, вітальних листівок захисникам Вітчизни тощо. Для учнів 1-4-х класів рекомендуємо використати серію творчих завдань. 1. Складіть казку про свій рід (родину, сім’ю). 2. Складіть казку про Україну (або свій рідний край). 3. Зберіть поштові марки на тему: визначні (історичні) місця та видатні люди України, Кіровоградщини; пам’ятники України. 4. Малювання на тему: «Малюнок сім’ї» або «Дім. Дерево. Людина», «Ти у мене єдина, Україно», «Ми всі єдина сі м’я» (про традиції різних народів), «Як тебе не любити, мій рідний краю!», «Які ми, українці?» (які риси характеру притаманні нам). 5. Конкурс малюнків на кращу шкільну символіку.
6.Міні твори на тему: «Моя Україна», «З історії мого рідного краю», «Мій рід (родовід)», «Козацькому роду нема переводу», «Найвідоміші українці», «Я і моя улюблена казка», «Моє рідне місто (село)», «Я і моя улюблена народна пісня», «Я горджусь тобою, Україно!», «Я і культура мого народу», «Україна через 20 років». 7. Виборювання дітьми по чесного права сфотографуватися біля державного прапора України, який знаходиться у школі (для кращих знавців рідної мови, переможців конкурсів, змагань, фестивалів). 8. Вікторина «Люби, вивчай свій рідний край» : -Як називається наша Батьківщина? -Які символи нашої держави ти знаєш? -Що являє собою герб України? -Які кольори на прапорі України? -Чому Черкащину називають шевченківським краєм? -Як називається урочиста пісня, що є символом держави? -На якій вулиці знаходиться твоя школа? -Яка річка протікає через твоє місто (село)? -Які села та міста Кіровоградщини ти знаєш? Доцільними будуть запропоновані дітям проблемні питання, що спонукають їх до діалогу, висловлювання власної позиції та ставлення до відповідних учинків. Так, наприклад, мотивувати дітей д о вдумливого аналізу своєї поведінки та готовності бути гідним громадянином України можна через низку запитань:- Чи згодні ви з висловом: «Без верби й калини нема України»? Чому так говорять? -Як ви розумієте прислів’я: «За рідний край і життя віддай»? Чому? -Чи задумувався ти над тим, що людина, зриваючи гарну квітку, робить біднішим свій рідний край? Під час проведення Першого уроку учитель може запропонувати тестові методики та завдання, результати яких використати для подальшого проектування (корегування) виховного процесу, а саме: формування патріотичних почуттів, соціальної та громадянської компетентностей особистості. З метою виявлення знань змісту понять «родина», «рідня», «рід», «родовід» у дітей 2-3-х класів рекомендуємо використати тестові 1. Родина –це... а) мама, тато, діти, бабусі, дідусі, усі родичі; б) члени сім’ї, які живуть разом; в) рідна земля. 2. Рідня –це... а) усі родичі, які є в людини; б) тільки ті родичі, які живуть в одному помешканні; в) сім’я. 3. Рід –це... а)усі давні і теперішні родичі; б) усі давні родичі; в) усі теперішні родичі. 4. Родовід –це... а) імена родичів, які ми знаємо; б) імена всіх родичів: давніх і теперішніх. 5. Запишіть імена і по батькові членів вашої родини. Для учнів 2 - 4-х класів пропонуєм о такі тестові завдання 1. Віднови прислів’я та поясни його зміст. Батьківщина, без, людина, що, соловей, пісні, без. 2. Продовж речення. Моя Батьківщина ____________________________________________ Бути справжнім українцем –значить, ____________________________ Патріотом називають людину, яка ______________________________ Громадянин України –це той, хто _______________________________ Я хотів би бачити свою Батьківщину_____________________________ День незалежності України ______ Найбільші міста України _______________________________________ Найбільші ріки України _________________________________________ Найбільші озера України________________________________________ Що ти можеш зробити для того, щоб зберегти багатство і красу нашої Вітчизни? _________________________________________ 9Якими народними промислами займалися Українці у давнину?________ З метою виявлення рівня розуміння цінності Батьківщини молодшими школярами рекомендуємо використати експериментальні методики «Розуміння гуманістичних цінностей» (для учнів 3-4 класів), де учням необхідно віднайти правильний варіант серед запропонованих відповідей, який найбільше підходить до поданого поняття та правильно розкриває його сутність, наприклад: 1. Любити Батьківщину –це... а) знати й шанувати історію, мову, культуру свого народу; б) брати участь у добрих справах; в) знати Гімн, Герб, Прапор України. 2. Патріот –це той, хто... а) любить свою Батьківщину, свій народ; б) любить те місце, де народився; в) любить свій рідний край. Використання методики незакінчених речень допоможе у вихованні патріотичних почуттів, правової культури, основних моральних цінностей –людяності, гідності, справедливості, толерантності, відповідальності. Пропонуємо орієнтовні приклади незакінчених речень: 1. Для мене Батьківщина –це... 2. Моя Батьківщина –це... 3. У ставленні до батьків я маю... 4. У ставленні до Батьківщини я маю... 5. Я маю право... 6. Моїми обов’язками є... 7. Громадянин України –це той, хто... 8. Бути патріотом означає... 9. Я люблю свою рідну землю, тому що... 10. Любити свій рідний край означає... 11. Я можу зробити для моєї Батьківщини... 12. Я покладаю надію на Батьківщину…
Ураховуючи гнучку структурну організацію Першого уроку, де учні є активними учасниками урочистого заходу, у процесі підготовки до його проведення рекомендуємо використати елементи інновацій: • презентація українського дитячого художнього фільму «Іван Сила» (за книгою Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу»); • майстер-клас із виготовлення арт-листівки для українського воїна; • інтерактивна розмова про волонтерство «Відкриті серця України»; • презентація проектів «Вся Україна читає дітям» та «Простір української дитячої книги»; • колективна гра зі створення панно «Україна –моя країна!»; • музейне заняття «Родинна пам’ять –створи музей своєї родини»; 13 •майстер-клас «Прикрасимо наше місто (село)»; •фото-проект «Світ у дитячих долонях»; •авторський стріт-арт на асфальті крейдою (малюнок і назва); • гра-репортаж «Видатні імена сучасності»; • звіт-мандрівка «Сюжетні замальовки рідного краю.» Тексти для читання в початковій школі
ЛЕГЕНДА ПРО ПШЕНИЦЮ У ті давні часи, коли перші люди були в раю, ніхто не знав, що таке голод. Душі їх були чисті, мов сніг, і невинні, мов травневі квіти. Усі люди були наче одна родина, де панувала гармонія та любов. Але сатана, злий дух всесвіту, посіяв гріх у душах людей. Відтоді почалося життя людського роду, повне мук, сліз і неспокою.
Важкий тягар придавив раптом їхні серця і водночас уперше вони відчули голод. Адже їх нива не родила, бо в землі не було насіння. Був на небі один ангел, який дуже любив і жалів людей. Полетів він до Божого престолу. Господи! –промовив ангел. –Дозволь мені допомогти знеможеним, їх нещастя вогнем палить мою душу! Іди й допоможи людям, –лагідно всміхнувся Бог. Мов блакитна квітка, злетів із неба ангел і спустився на землю. Але люди, втративши чистоту душі, втратили і здатність бачити ангелів. Вони могли бачити тільки земні речі. І ангел засмутився. Золоті блискучі сльозинки полилися з його очей і засіяли землю... Улітку нива засяяла стиглим, неначе щире золото, зерном. Вдячні люди падали навколішки, тремтячими руками пригортали і цілували хліб, дарований їм небесами...Тепер нема у світі таких розлогих та родючих степів, як в Україні, де влітку хвилюються безмежні лани, засіяні українським золотом. І споконвіку поважає український народ пшеницю. Любить так, що навіть для свого національного прапора вибрав кольори золотої пшениці та блакитного неба.
УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК Мабуть, кожна дівчинка вміє плести віночок –із жовтих сонечок-кульбаб або з кленових листочків –короною чи просто з’єднуючи в барвисте коло лісові й лугові квіти. Впліталося до віночка багато різних квітів, як-от: ружа, калина, безсмертник, деревій... ...Кожна рослинка неповторна. Барвінок до людської оселі, до городу тягнеться. Узимку відвар барвінку п’ють від простуди, улітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть з нього весільні віночки. Цілий рік його шанують, бо вважають символом життя.Безсмертник дарує здоров’я нашому роду людському. Цвіт вишні та яблуні –символ материнської любові. Любисток і волошки у віночку –це символ людської відданості. Ромашка ж приносить не тільки здоров’я, але й доброту та ніжність, і вплітають її з кетягами калини та цвіту яблуні, вишні. Переплітають з вусиками хмелю –символу гнучкості й розуму. А всього в українському віночку дванадцять квіточок, кожна –лікар, оберіг. |